مرکز رامشیر با مساحت کلی۲۰۰۰متر و با ۴۲۰متر زیربنا در سال ۱۳۷۹در شهرستان رامشیر افتتاح گردید.

درحال حاضر این مرکز دارای۹۶۷۱جلد کتاب می باشد.

خدمات مرکز:ارائه فعالیتهای فرهنگی و هنری ویژه گروه سنی ۶تا۱۷ سال

خدمات فراگیر ندارد

روز و ساعات فعالیت:مرکز تک شیفت از ۸صبح الی۱۴ بعد از ظهر

روزهای زوج دختر و روزهای فرد پسر

پرسنل: یک مربی مسئول

شرایط عضویت:داشتن حداقل۶ سال تا۱۷ سال و پرداخت شهریه۱۲۰۰۰تومان برای عضویت در مرکز حقیقی

نشانی: شهرستان رامشیر بلوار چراغزاده جنب پارک جانبازان

شماره تلفن:   ۰۶۱۴۳۵۹۲۲۲۰

مربی مسئول:سکینه عکرش

 

 

اخبار مرکز:

 

  • 1400/03/20 - 09:48
  • تعداد بازدید: 5876
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
مهرنوش قربانعلی شاعر و منتقد ادبی

قالب غزل، در شعر فارسی پر اقبال است‌

مهرنوش قربانعلی شاعر و منتقد ادبی معتقد است: غزل از دیرباز یکی از قالب‌های پر اقبال و پر استقبال در بین مخاطبان شعر بوده است و امروزه علاوه بر شکل کلاسیک غزل، با پدیده‌ای به نام نئوکلاسیک رو به رو هستیم که ماهیتی مابین غزل نو و کلاسیک دارد و برخی شاعران دوره‌ی مشروطه، از آن پیروی می‌کردند.

به گزارش روابط عمومی کانون خوزستان، مهرنوش قربانعلی، شاعر، پژوهشگر، منتقد ادبی و معاون فرهنگی کانون پرورش فکری استان تهران که در سیزدهمین نشست مجازی انجمن شاعران نوجوان (آیینه‌های ناگهان) مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گتوند و شوشتر سخن می‌گفت با بیان این مطلب تأکید کرد: از انواع دیگر غزل امروز می‌توان، به غزل مدرن و فرا مدرن اشاره کرد. در غزل امروز ابیات هم  به صورت  مجزا در محور افقی و هم به صورت پیوسته در محور عمودی با هم پیوند دارند و در  انتقال معنا به یاری هم می‌آیند.

او با اشاره به این‌که هر شعر باید فضایی به نام سفیدخوانی یا سفیدنویسی داشته باشد، افزود: سفیدنویسی  مجالی برای تلاش و تکاپوی ذهنی مخاطب شعر ایجاد می‌کند، اگر شاعر در پرداخت اثر، همه‌ی آنچه در ذهن و ضمیر است را به شکل کامل و مفصل  مطرح کند و در واقع همه چیز را بنویسد،  همراهی مخاطب را از دست می‌دهد زیرا در این حالت، چیزی برای یافتن به او نمی‌دهد.

قربانعلی در ادامه به  ارائه‌ی توضیحات در مورد ایجاز، پرداخت و تاکید کرد: در شعر، بین نشان دادن و توضیح دادن باید نشان دادن به مدد تخیل را انتخاب کنیم و کمتر توضیح بدهیم و در حقیقت قدرتمندانه به سوی تصویرسازی با استفاده از خیال روی آوریم.

وی اضافه کرد: خوب است در سرودن، قابلیت تاویل و امکان ایجاد برداشت‌های مختلفی که هر کدام در نوع خود می‌تواند درست باشد را، افزایش دهیم.

 این منتقد ادبی در باب ساختار شناسی و رعایت فرم شعر سپید، استفاده از قافیه‌های کناری و میانی یا حتی ردیف را مجاز دانست و توضیح داد: ایجاد هم‌آوایی میان کلمات و چینش حروف مشترک جهت ایجاد موسیقی نیز می‌تواند کارساز باشد. به طور کلی در شعر سپید جز عنصر وزن عروضی از سایر امکانات قالب کلاسیک می‌توان  بهره جست و فاصله‌ی میان نثر و شعر یا شعر و موسیقی را کم کرد و با ایجاد هارمونی و موسیقی، شعر را به موفقیت نزدیک‌تر کرد.

مؤلف کتاب «به وقت البرز » در ادامه، حوزه‌ی نقد محتوایی را موضوع بحث خویش قرار داد و یادآور شد: دردها، آمال و آرزوهایی که موضوع شعرهای ما می‌شوند، گاهی شکل سنتی دارند یعنی به آن‌ها بسیار پرداخته شده و شاعر باید در پرداخت و زاویه دیدی جدید، خلاقیت لازم را به عمل آورد و ایده‌های جذاب در شعر ایجاد کند.

بر اساس این گزارش، مهسا صفایی، ریحانه بختیاری‌زاده، فاطیما رمضانی، کاظم رستمی، ارمغان خدادادی، سمانه حاصلی و عارف یادگاری، ازجمله نوجوانانی بودند که در این نشست به اشتراک‌گذاری و خوانش اشعار خود پرداختند.

این رویداد مجازی ادبی با سرپرستی سکینه ظهراب زاده و نقد و بررسی کامل و دقیق آثار اعضا به کار خود پایان داد.

گفتنی است: که سیزدهمین نشست انجمن شاعران نوجوان آیینه‌های ناگهان، با موضوع نقد و بررسی آثار اعضا و حضور دکتر مهرنوش قربانعلی شاعر، پژوهشگر، منتقد ادبی و معاونت فرهنگی کانون پرورش فکری استان تهران، کارشناسان ادبی و فرهنگی خوزستان، مربیان کانون سراسر استان و جمع گسترده‌ای از اعضای مراکز کانون شهرستان‌های گتوند، شوش و شوشتر در صفحه‌ی مجازی این انجمن برگزار شد.

کلمات کلیدی

0 نظر برای این مقاله وجود دارد

نظر دهید

متن درون تصویر امنیتی را وارد نمائید:

متن درون تصویر را در جعبه متن زیر وارد نمائید *

شخصی سازی

انتخاب حالت کور رنگی

انتخاب رنگ

اندازه فونت